Forbrugerklager over tømrerarbejde afgøres i Byggeriets Ankenævn. Foto: Unsplash
Sommerhusejerne er repræsenteret i Byggeriets Ankenævn
Én gang om måneden tager Sommerhusejernes formand Sten Scheller fra sit hjem i Aabenraa til H.C. Andersens Boulevard i København for at drøfte forbrugerklager med de øvrige medlemmer af Byggeriets Ankenævn.
Nævnet afgør sager om håndværksopgaver, der er mangelfuldt udført eller på anden vis ikke lever op til forbrugerens forventninger, og Sten Scheller er udpeget af Forbrugerrådet Tænk til at se på sager om tømrerarbejde, der er gået galt.
Som mangeårig underviser af kommende tømrere og murere ved en erhvervsskole har han en solid baggrund for at sætte sig ind sagerne. Selv har han altid indskærpet sine elever, at de lige så godt kan gøre deres arbejde ordentligt fra begyndelsen. Men det er ingen selvfølge.
– Vi har typisk 20-30 sager om måneden, fortæller Sten Scheller.
– I øjeblikket handler det mest om vand, der trænger ind, hvor det ikke burde. Sager om vand fylder vildt meget for tiden. Ellers kan det handle om gulve, der knirker eller har buler, og det forventer folk jo ikke at stå med, når de har betalt en pæn pris for et nyt gulv.
Positivt overrasket
Posten i ankenævnet har Sten Scheller nu varetaget i et år, og han er blevet overrasket især på ét punkt.
– Både forbrugerne og virksomhederne har sæde i nævnet, og jeg havde nok forestillet mig, at de to parter ville stå stejlt over for hinanden. Men jeg er blevet glædeligt overrasket. Firmaerne gør et stort og ualmindelig sagligt arbejde for at komme til bunds i sagerne. Og de kan være svære at gennemskue.
Det indebærer også en del hjemmearbejde – ca. to arbejdsdage for hvert møde i nævnet.
– Men det er drønspændende – også selv om der kan ligge 55 eller 60 bilag til den enkelte sag. Jeg bliver hele tiden klogere, siger Sten Scheller.
Forbrugernes advokat
Han ser sig selv som forbrugernes advokat og træder gerne til med vejledning, hvis en grundejer fra en af Sommerhusejernes medlemsforeninger er kommet galt af sted med et byggeprojekt.
– Jeg kan fortælle dem, hvad de skal gøre for at komme videre, og det gør jeg gerne.
Læs mere om Byggeriets Ankenævn.